واکسن جدید دیابت وآغاز کارآزمایی های بالینی آن بروی انسان

 در ژانویه ی 2011 پرفسور Olli Simellاز بیمارستان دانشگاه Turkuاعلام کرد درپروژه ی پیشگیری و پیش بینی دیابت مشخص گردید که تخریب پانکراس قبل از بروز بیماری  آغاز شده است. این موضوع سبب گردید پرفسور Simellبه این باور برسد که با واکسیناسیون ممکن است بتوان سلولهای غیر طبیعی را با انواع سالم جایگزین کرد یا آنها را از محل  خارج نمود.

 در فنلاند که پایتخت آن بیشترین میزان شیوع  دیابت را دارد کارآزمایی بالینی این واکسن که یک  enterovirusاست،آغاز شده است. این اینتروویروس وارد پانکراس شده و سلولهای تولید کننده ی انسولین را تخریب می کند. واکسن  اینتروویروس هایی نظیر poliovirusیا ویروس فلج اطفال و انترو 71 که در ایجاد بیماری دست دهان و پا نقش دارد درحال حاضر استفاده می شوند.

این ایده که دیابت  با یک اینتروویروس مرتبط است اولین بار در دهه ی 1980  ظاهر شد سپس به یکی از تئوریهای قوی درمورد چگونگی بروز این بیماری مبدل گردید. محققین نوعی از ویروس را کشف کردند که بیشترین  احتمال خطر را دارد.  به گفته ی پرفسور Hyötyواکسیناسیون با این نوع ویروس می تواند انسان را در برابر گونه های مشابه مقاوم کند.

پرفسور Hyötyمی گوید : ویروس Coxsackievirus B1به احتمال زیاد با دیابت نوع  1 مرتبط است و می توان از این ویروس  برای تهیه ی  واکسن استفاده  کرد.

کارآزمایی بالینی نه تنها بروی موشهای آزمایشگاهی انجام شده است بلکه به دلیل کسب نتایج خوب در حال حاضر انجام این تحقیقات بروی  انسان در حال بررسی است.

پرفسور Hyötyمی گوید: بزرگترین  مانع در حال حاضر تأمین منابع مالی برای انجام این کارآزمایی است که هزینه ی آن به 700 میلیون یورو می رسد. در حالیکه  جمع آوری منابع مالی در آمریکا واروپا درحال انجام است اما زمان زیادی به طول خواهد انجامید تا بتوان به تهیه ی واکسن اقدام کرد.

دانشمندان همچنان امیدوارند تا با تأمین منابع بتوانند گروه زیادی از بیماران را در جهان به زندگی عادی خود برگردانند.

 منبع:www.arbitragemagazine.com

مترجم: ماندانا فرخی نیا